Cele i zadania przedszkola
Celem przedszkola jest szeroko pojęta opieka nad zdrowiem, bezpieczeństwem i prawidłowym rozwojem dzieci, wszechstronne ich wychowanie i przygotowanie do szkoły oraz pomoc rodzicom w zapewnieniu ich dzieciom opieki wychowawczej.
Zgodnie z założeniami zawartymi w Podstawie Programowej celem wychowania przedszkolnego jest:
wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach,
- budowanie systemu wartości , w tym wychowanie dzieci tak żeby lepiej orientowały się w tym, co dobre i co złe,
- kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, a w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek,
- rozwijanie umiejętności społecznych, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi,
- stwarzanie warunków sprzyjającej wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych,
- troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną – zachęcanie do udziału w zabawach i grach sportowych,
- budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym i przyrodniczym,
- wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijaniu umiejętności wypowiadania się przez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne,
- kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej do rodziny, grupy i wspólnoty narodowej oraz postawy patriotycznej,
- zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności które są ważne w edukacji szkolnej.
Zadaniem przedszkola jest organizowanie różnorodnych sytuacji edukacyjnych sprzyjających w osiąganiu celów wychowania przedszkolnego i nawiązaniu przez dziecko wielorakich kontaktów społecznych oraz realizowaniu dążeń dziecka do wypowiadania siebie w twórczości plastycznej, muzycznej, ruchowej i werbalnej koncentrując się w szczególności na:
- zapewnieniu opieki i wspomagania rozwoju dziecka w przyjaznym, bezpiecznym i zdrowym środowisku,
- uwzględnieniu indywidualnych potrzeb dziecka,
- zapewnieniu warunków do harmonijnego rozwoju,
- dostosowaniu odpowiednich metod i sposobów oddziaływań do wieku i możliwości dziecka,
- zapewnieniu pomocy rodzicom w wychowaniu dzieci.
APEL TWOJEGO DZIECKA
Posłuchaj mnie Mamo i Tato
Obecnie jestem przedszkolakiem – kiedyś przestanę nim być bo ciągle dorastam.
Mam i zawsze będę miał określone potrzeby emocjonalne.
Proszę was wysłuchajcie co mam wam do powiedzenia i spróbujcie zapewnić
mi tak ważne dla mnie emocjonalne poczucie bezpieczeństwa.
1.Nie psuj mnie, dając mi wszystko, o co cię proszę.
Jedynie wystawiam cię na próbę.
2.Nie obawiaj się postępować wobec mnie twardo i zdecydowanie.
Ja to wolę, bo to daje mi poczucie bezpieczeństwa.
3.Nie pozwól ukształtować mi złych nawyków.
Ufam, że ty mi pomożesz wykryć je w zarodku.
4.Nie karć mnie w obecności innych.
Najbardziej mi pomaga, gdy mówisz do mnie spokojnie i dyskretnie.
5.Nie ochraniaj mnie przed konsekwencjami.
Potrzebne mi są również doświadczenia bolesne.
6.Nie rób tak, abym swoje pomyłki uważał za grzechy.
To zaburza mi poczucie wartości.
7.Nie przejmuj się zbytnio, gdy mówię „ ja cię nienawidzę”.
To nie ciebie nienawidzę, ale twojej władzy, która mnie niszczy.
8.Nie przejmuj się zbytnio moimi małymi dolegliwościami.
One jednak przyciągają twoją uwagę, której potrzebuję.
9.Nie dawaj mi pochopnych obietnic.
Bo czuję się bardzo zawiedziony, gdy ich później nie dotrzymujesz.
10.Nie zmieniaj swych zasad postępowania ze względu na układy.
To wywołuje we mnie zamęt i utratę wiary w siebie.
11.Nie zbywaj mnie, gdy stawiam ci pytania.
Przestanę cię pytać i informacji poszukam gdzie indziej.
12.Nie mów mi, że mój strach i obawy są śmieszne.
One są bardzo realne.
13.Nigdy nawet nie sugeruj, że ty jesteś doskonały i nieomylny.
Przeżywam bowiem zbyt wielki wstrząs, gdy widzę, że nie jesteś taki.
14.Nie zapominaj ,że lubię eksperymentować.
Nie zabraniaj mi tego, gdyż bez tego nie mogę się rozwijać.
15.Nie zapominaj jak szybko rosnę.
Jest ci zapewne trudno dotrzymać mi kroku, ale proszę cię: postaraj się.
16.Nie przesadzaj co do mojej uczciwości.
To mnie krępuje i doprowadza do kłamania.
Wasz Syn – Wasza córka
REKRUTACJA DO PRZEDSZKOLA
Rekrutacja do przedszkola odbywa się w terminie określonym przez organ prowadzący lub z inicjatywy dyrektora i przebiega corocznie wg harmonogramu:
od 1 do 15 marca – wydawanie i przyjmowanie kart zgłoszeń,
od 16 do 23 marca – kwalifikacja dzieci do przedszkola,
od 24 do 31 marca – podanie do publicznej informacji imiennej listy dzieci przyjętych i listy rezerwowej wraz z informacją o możliwości odwołania się od decyzji Komisji do organu prowadzącego w ciągu 14 dni.
Jeżeli liczba dzieci zgłoszonych do przedszkola nie przekracza liczby miejsc w przedszkolu przyjęć dokonuje dyrektor na podstawie kart zgłoszeń.
W przypadku większej liczby chętnych niż miejsc w przedszkolu, dyrektor powołuje komisję Rekrutacyjno –Kwalifikacyjną w składzie:
dyrektor przedszkola – przewodniczący
przedstawiciel Rady Pedagogicznej – członek
przedstawiciel Rady Rodziców – członek
Posiedzenia Komisji Rekrutacyjno-Kwalifikacyjnej są protokołowane a akta łącznie z kartami zgłoszeń przechowywane są w biurze przedszkola. Do rozpoznania spraw spornych rodziców dzieci nie przyjętych do przedszkola organ prowadzący powołuje Komisję Odwoławczą , która weryfikuje decyzję komisji Rekrutacyjno – Kwalifikacyjnej. Decyzja Komisji Odwoławczej jest ostateczna.
W pierwszej kolejności przyjmowane są: dzieci 5 i 6 letnie, dzieci matek i ojców samotnie wychowujących dziecko, dzieci matek lub ojców wobec których orzeczono znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności bądź całkowitą niezdolność do pracy oraz niezdolność do samodzielnej egzystencji na podstawie odrębnych przepisów, dzieci umieszczone w rodzinach zastępczych.
Jeżeli liczba miejsc w przedszkolu jest większa niż liczba chętnych dzieci to do przedszkola można przyjąć dzieci rodziców obojga pracujących, dzieci już uczęszczających do przedszkola, dzieci z gmin ościennych.
W trakcie roku szkolnego dyrektor przedszkola w przypadku zwolnienia miejsca przyjmuje dzieci z listy rezerwowej.
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA
„Kiedy podchodzę do dziecka, wzbudza Ono
we mnie dwa rodzaje uczuć:
czułość wobec tego kim jest i szacunek
dla tego, kim może się stać"
Nasze Przedszkole tworzy przyjazne środowisko i to zarówno dla
dzieci, rodziców jak i pracowników.
Wszyscy uczestniczymy w budowaniu naszego wizerunku.
Tworzymy więź między sobą poprzez różnego rodzaju działania,
wykorzystując wszystkie pomysły i własną inicjatywę twórczą.
Wdrażając różne projekty i przedsięwzięcia angażujemy się w realizację
zadań i celów.
Wszystkie podejmowane działania przyczyniają się do promowania
placówki w środowisku bliższym i dalszym, do tworzenia atmosfery
przyjaźni i partnerstwa.
Działania te podkreślają klimat naszego Przedszkola , jako miejsca
o niepowtarzalnym, indywidualnym charakterze.
Istotnym uwarunkowaniem działalności Przedszkola jako instytucji
wychowawczej i wspomagającej rodziców jest znajomość i akceptowanie
przez naszych nauczycieli – teorii rozwoju dziecka.
Udzielana jest więc pomoc i opieka dydaktyczno-wychowawcza.
Dziecko więc stopniowo poznaje siebie, innych, swoje umiejętności,
zdolności ,upodobania, rozwija zainteresowania, utożsamia się ze
środowiskiem w którym żyje a przy pomocy nauczyciela dąży do
samorealizacji i dalszego poznawania świata.
Przedszkole nasze stanowi pewnego rodzaju autonomię postępowania
zgodną z wytyczonym przez pracowników kierunkiem rozwoju.
Posiada bogatą wartość nie tylko dydaktyczną i wychowawczą ale
i duchową - mamy Patronkę, której literackie wpływy i myśli ciągle
żywe rzutują w pewnym stopniu na nasze poczynania względem dzieci,
rodziców i zaprzyjaźnionych z placówką osób i i
My wychowankowie
w naszym przedszkolu wzorujemy się
na postawach pozytywnych bohaterów
z utworów poetki i naszej Patronki.
Jesteśmy ciekawi świata jak nasza patronka
Jesteśmy pracowici jak pszczółki, bo chętnie podejmujemy
różne prace
Żyjemy z przyrodą w zgodzie, bo bierzemy udział w akcjach ekologicznych
Jesteśmy opiekuńczy jak siostrzyczka i braciszek,
bo opiekujemy się rodzeństwem i młodszymi kolegami
Dbamy o czystość, bo choć rączki małe to do mycia doskonałe
Chętnie pomagamy innym jak krasnoludki, bo choć jesteśmy
mali mamy wielkie serca
Lubimy fantazjować jak Koszałek Opałek, bo mamy bogatą wyobraźnię
Jesteśmy radośni, pogodni, weseli jak ptaszki wiosną.
Społeczność przedszkolna
|